The ice coffee

This refreshing way of preparing coffee is originally from Spain, but in Italy it is typical of the Salento area, also comes from a way of taking coffee in the nineteenth century, in fact they used to serve espresso accompanied by lemon or mint and pieces of ice or snow.

How do you prepare?
We prepare a normal espresso and add the sugar, then pour the still warm in a glass beaker (possibly large) that we filled with ice cubes (just out of the freezer).
In this way, the coffee cools, but retains its flavor, this should be drunk immediately.

Variants
The ice coffee can also be “blown” with steam before being served, in this way the coffee becomes creamier.
Another variant is the one that involves the use of almond milk as a sweetener: prepare the coffee and pour it without using sugar in a glass filled with ice cubes, then add 2 or 3 tablespoons of almond milk and mix everything with a spoon. Although this variant can be “blown”.

Il caffè in ghiaccio

Questo rinfrescante modo di preparare il caffè è originario della Spagna ma in Italia è tipico della zona del salento, deriva anche da un modo di prendere il caffè nell’ottocento, si usava infatti servire l’Espresso accompagnato da scorza di limone o menta e con pezzi di ghiaccio o neve.

Come si prepara?
Prepariamo un normale espresso e lo zuccheriamo , poi lo versiamo ancora caldo in un bicchiere di vetro (possibilmente largo) che abbiamo riempito di cubetti di ghiaccio (appena tolti dal freezer).
In questo modo il caffè si raffredda, ma mantiene il suo aroma, per questo va bevuto immediatamente.

Varianti
Il caffè in ghiaccio può anche essere “soffiato” con del vapore prima di essere servito, in questo modo il caffè diviene più cremoso.
Un’altra variante è quella che prevede l’utilizzo di latte di mandorla come dolcificante: prepariamo il caffè e lo versiamo, senza zuccherarlo, in un bicchiere pieno di cubetti di ghiaccio; successivamente si aggiungono 2 o 3 cucchiai di latte di mandorla e si mescola il tutto con un cucchiaino. Anche questa variante può essere “soffiata”.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s